Tuesday 27 May 2014

NEW UPDATE @ 28.5.2014

As salam & Gud Day to all,


Here's a new update for your reading pleasure and to take note.

Mungkin ada antara anda semua sudah mendapat surat pekeliling dari Liquidator berkenaan permohonan hak milik strata (strata title). Untuk makluman, proses permohonan hak milik strata sehingga pindahmilik hartanah melibatkan proses2 berikut :

1. Pecahan sempadan tanah antara projek dan tanah lapang bersebelahan dengan projek tersebut
2. Penarik balikan kaveat yang didaftarkan oleh peminjam/ pembeli
3. Permohonan hakmilik strata
4. Permohonan kebenaran pindahmilik daripada pihak berkuasa tempatan
5. Pindahmilik hartanah kepada pembeli

Proses ini dijangka mengambil masa antara 6 bulan - 12 bulan sebelum hakmilik dapat dipindahkan kepada pembeli. Pihak perancang bandar telah menghantar pelan tapak kepada MPS untuk pecahan sempadan & sedang menunggu kelulusan.


Sehubungan dengan itu, semua pembeli perlu membayar kos untuk proses2 tersebut sebanyak RM3,000 bagi setiap unit rumah. Bayaran boleh dibuat dalam bentuk cek atas nama "Nilai Idaman Sdn Bhd (In Liquidation)". Kos ini tidak termasuk proses no. 5 seperti yang tersebut di atas dan juga legal fees kerana kos tambahan ini bagi setiap unit adalah berbeza. Bayaran sebanyak RM3,000 ini perlu dijelaskan sebelum pihak Liquidator dapat menyerahkan kunci kepada anda.

Berkenaan isu dengan Syabas, pihak SPAN telah memberi surat sokongan kepada Syabas dan pihak Syabas dalam proses mengadakan mesyuarat dalaman untuk membincangkan tindakan selanjutnya. Sekiranya tiada halangan lain, penyerahan kunci dijangka akan dilaksanakan samada pertengahan atau hujung bulan June ini. In Sha Allah.

Bersama ini saya sertakan surat pekeliling tersebut untuk makluman anda. Sekiranya anda telah bertukar alamat atau no telefon, sila maklumkan kepada saya untuk rekod.

Sekian terima kasih. 

0 comments:

Post a Comment