As salam & Gud Day to all,
Here's a new update for your reading pleasure and to take note.
Mungkin ada antara anda semua sudah mendapat surat pekeliling dari Liquidator berkenaan permohonan hak milik strata (strata title). Untuk makluman, proses permohonan hak milik strata sehingga pindahmilik hartanah melibatkan proses2 berikut :
1. Pecahan sempadan tanah antara projek dan tanah lapang bersebelahan dengan projek tersebut
2. Penarik balikan kaveat yang didaftarkan oleh peminjam/ pembeli
3. Permohonan hakmilik strata
4. Permohonan kebenaran pindahmilik daripada pihak berkuasa tempatan
5. Pindahmilik hartanah kepada pembeli
Proses ini dijangka mengambil masa antara 6 bulan - 12 bulan sebelum hakmilik dapat dipindahkan kepada pembeli. Pihak perancang bandar telah menghantar pelan tapak kepada MPS untuk pecahan sempadan & sedang menunggu kelulusan.
Sehubungan dengan itu, semua pembeli perlu membayar kos untuk proses2 tersebut sebanyak RM3,000 bagi setiap unit rumah. Bayaran boleh dibuat dalam bentuk cek atas nama "Nilai Idaman Sdn Bhd (In Liquidation)". Kos ini tidak termasuk proses no. 5 seperti yang tersebut di atas dan juga legal fees kerana kos tambahan ini bagi setiap unit adalah berbeza. Bayaran sebanyak RM3,000 ini perlu dijelaskan sebelum pihak Liquidator dapat menyerahkan kunci kepada anda.
Berkenaan isu dengan Syabas, pihak SPAN telah memberi surat sokongan kepada Syabas dan pihak Syabas dalam proses mengadakan mesyuarat dalaman untuk membincangkan tindakan selanjutnya. Sekiranya tiada halangan lain, penyerahan kunci dijangka akan dilaksanakan samada pertengahan atau hujung bulan June ini. In Sha Allah.
Bersama ini saya sertakan surat pekeliling tersebut untuk makluman anda. Sekiranya anda telah bertukar alamat atau no telefon, sila maklumkan kepada saya untuk rekod.
Sekian terima kasih.
Tuesday, 27 May 2014
Thursday, 15 May 2014
NEW UPDATE @ 15.5.2014
Hai there!...I'm back!!
Sorry...lama tak update blog nie...miss you all...Sure ramai yg nak tau status projek sekarang kan?
Okeyyy....pagi tadi I saya attend meeting di KPKT bersama PBT lain. Status nya adalah seperti berikut :
boleh baca tak? ok...klu tak nmpk, sy akan taip ringkasannya di sini :
1) MPS - Sebelum ni jab2 lain di bawah MPS spt Kejuruteraan, Perancang Bandar, Taman & Rekreasi, Perkhidmatan Bandar & Persekitaran tidak dapat memproses sebarang permohonan kerana cukai taksiran tertunggak berjumlah RM1.4m belum dijelaskan. Pagi tadi MPS telah mengesahkan penerimaan cukai tersebut dan akan mengeluarkan surat kelulusan penuh selewat2nya hari Isnin depan. Pemeriksaan CF akan dibuat selepas setiap bahagian dan agensi memberi surat sokongan, pelepasan atau kelulusan. Sekiranya ada bahagian yang tidak memberi kelulusan, MPS hanya akan mengeluarkan CF sementara (temporary). Dalam masa 6 bulan, bahagian tersebut perlu mematuhi syarat bagi mendapatkan CF kekal. bergantung kepada kelulusan YDP, MPS akan cuba mempercepatkan proses pengeluaran CF - mungkin hanya seminggu.
2) JKKP (dosh) - ini adalah bahagian lif - Sijil PMA telah dikeluarkan
3) Jab Bomba - lulus. Telah dapat sokongan utk CF
4) TNB - Lulus. Telah dapat sokongan utk CF
5) Syabas/ SPAN - SYABAS meminta rayuan dibuat utk pengecualian penukaran ABS meter pada meter individu yg kini menggunakan jenis stainless steel. Rayuan telah dikemukakan pd 11/4 dan dipanjangkan ke SPAN. lawatan tapak telah diadakan pada 11/5. SPAN bersetuju mengeluarkan 1 surat sokongan supaya kelonggaran syarat bg projek ini dengan surat sokongan dari KPKT. KPKT akan keluarkan surat sokongan petang ini. SPAN akan keluarkan surat sokongan kelulusan dalam minggu depan. Procedure seterusnya SYABAS perlu melakukan proses tapping & flushing utk basmi kuman dan ini mengambil masa lbh kurang 2 minggu.
6) Indah Water - Lawatan ke tapak projek telah dibuat pada 23/4. kontraktor ingin membuat pembayaran contribution tetapi dimaklumkan perlu menunggu surat dari IWK bagi pengesahan amaun. KPKT akan buat follow up dengan IWK.
Sekiranya tiada apa2 masalah kelewatan, In sha Allah sebelum Julai, CF akan dikeluarkan & kunci akan diserahkan kepada pembeli.
Sama2 lah kita berdoa, semua pihak akan bekerjasama dalam memastikan kelancaran projek dan usaha ini akan membuahkan hasil.
Terima kasih semua kerana sudi baca blog ini... :-) have a nice day!
Jazakallah hu khaira.
Zeta.
Sorry...lama tak update blog nie...miss you all...Sure ramai yg nak tau status projek sekarang kan?
Okeyyy....pagi tadi I saya attend meeting di KPKT bersama PBT lain. Status nya adalah seperti berikut :
boleh baca tak? ok...klu tak nmpk, sy akan taip ringkasannya di sini :
1) MPS - Sebelum ni jab2 lain di bawah MPS spt Kejuruteraan, Perancang Bandar, Taman & Rekreasi, Perkhidmatan Bandar & Persekitaran tidak dapat memproses sebarang permohonan kerana cukai taksiran tertunggak berjumlah RM1.4m belum dijelaskan. Pagi tadi MPS telah mengesahkan penerimaan cukai tersebut dan akan mengeluarkan surat kelulusan penuh selewat2nya hari Isnin depan. Pemeriksaan CF akan dibuat selepas setiap bahagian dan agensi memberi surat sokongan, pelepasan atau kelulusan. Sekiranya ada bahagian yang tidak memberi kelulusan, MPS hanya akan mengeluarkan CF sementara (temporary). Dalam masa 6 bulan, bahagian tersebut perlu mematuhi syarat bagi mendapatkan CF kekal. bergantung kepada kelulusan YDP, MPS akan cuba mempercepatkan proses pengeluaran CF - mungkin hanya seminggu.
2) JKKP (dosh) - ini adalah bahagian lif - Sijil PMA telah dikeluarkan
3) Jab Bomba - lulus. Telah dapat sokongan utk CF
4) TNB - Lulus. Telah dapat sokongan utk CF
5) Syabas/ SPAN - SYABAS meminta rayuan dibuat utk pengecualian penukaran ABS meter pada meter individu yg kini menggunakan jenis stainless steel. Rayuan telah dikemukakan pd 11/4 dan dipanjangkan ke SPAN. lawatan tapak telah diadakan pada 11/5. SPAN bersetuju mengeluarkan 1 surat sokongan supaya kelonggaran syarat bg projek ini dengan surat sokongan dari KPKT. KPKT akan keluarkan surat sokongan petang ini. SPAN akan keluarkan surat sokongan kelulusan dalam minggu depan. Procedure seterusnya SYABAS perlu melakukan proses tapping & flushing utk basmi kuman dan ini mengambil masa lbh kurang 2 minggu.
6) Indah Water - Lawatan ke tapak projek telah dibuat pada 23/4. kontraktor ingin membuat pembayaran contribution tetapi dimaklumkan perlu menunggu surat dari IWK bagi pengesahan amaun. KPKT akan buat follow up dengan IWK.
Sekiranya tiada apa2 masalah kelewatan, In sha Allah sebelum Julai, CF akan dikeluarkan & kunci akan diserahkan kepada pembeli.
Sama2 lah kita berdoa, semua pihak akan bekerjasama dalam memastikan kelancaran projek dan usaha ini akan membuahkan hasil.
Terima kasih semua kerana sudi baca blog ini... :-) have a nice day!
Jazakallah hu khaira.
Zeta.
Tuesday, 26 November 2013
LATEST UPDATE @ 26/11/2013
As salam & Good Day EveryOne!!
The KPKT and the respective parties involved in the project had their meeting this morning. Unfortunately, I could not make it (bz lohh....its end of the year). No rep from the buyers side this morning.
However, I managed to speak to the liquidator and asked her about the status. Currently, the KPKT is monitoring the project quite closely. Most of the works at the site has been completed. Its just a matter of getting the documentation for the authorities to come for the inspection. They are taking this matter seriously and hopefully it will be completed as scheduled. Let's pray for it...! :-)
They will sit down again sometime next week to get the updated status. I will share the minutes of meeting once I got it from them.
Thanks.
Zeta.
The KPKT and the respective parties involved in the project had their meeting this morning. Unfortunately, I could not make it (bz lohh....its end of the year). No rep from the buyers side this morning.
However, I managed to speak to the liquidator and asked her about the status. Currently, the KPKT is monitoring the project quite closely. Most of the works at the site has been completed. Its just a matter of getting the documentation for the authorities to come for the inspection. They are taking this matter seriously and hopefully it will be completed as scheduled. Let's pray for it...! :-)
They will sit down again sometime next week to get the updated status. I will share the minutes of meeting once I got it from them.
Thanks.
Zeta.
Wednesday, 11 September 2013
MEETING TOMORROW...LET'S COME TOGETHER!!
DATE : 12/9/2013
TIME : 10.30 A.M
VENUE : DANAU SUTERA APARTMENT - SITE PROJECT
TIME : 10.30 A.M
VENUE : DANAU SUTERA APARTMENT - SITE PROJECT
Sunday, 25 August 2013
MEETING ON 27/8/2013 POSTPONED
AS SALAM AND GOOD DAY FRIENDS...
PLEASE NOTE THAT THE MEETING WHICH IS SCHEDULED ON 27TH AUGUST 2013 HAS BEEN POSTPONED TO 12TH SEPTEMBER 2013 @ 10.30 A.M. VENUE WILL BE AT THE SITE PROJECT.
KINDLY TAKE NOTE.
PLEASE NOTE THAT THE MEETING WHICH IS SCHEDULED ON 27TH AUGUST 2013 HAS BEEN POSTPONED TO 12TH SEPTEMBER 2013 @ 10.30 A.M. VENUE WILL BE AT THE SITE PROJECT.
KINDLY TAKE NOTE.
Wednesday, 14 August 2013
New Update @ 13/8/2013
As salam & Good day friends,
Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan2 yang beragama Islam. Di kesempatan ini, saya juga ingin memohon ampun & maaf sekiranya ada kesilapan dan keterlanjuran dari pihak saya samada yang disengajakan atau tidak....sesungguhnya kita adalah manusia biasa...yang tidak terlepas dari melakukan kekhilafan. Maaf zahir & batin... :-)
Untuk makluman tuan2 & puan2 sekalian, satu mesyuarat bersama Kementerian Perumahan & pihak bank akan diadakan pada 27/8/2013 (Selasa), jam 10.30 pagi di tapak projek perumahan.
Objektif utama mesyuarat ini adalah untuk membincangkan status projek ini yang mana tinggal lebih kurang 2 bulan sahaja lagi untuk disiapkan. Saya amat berharap anda semua dapat meluangkan masa menghadiri mesyuarat yang julung2 kali diadakan ini untuk manfaat kita bersama. Anda semua boleh berbincang terus sebarang masalah yang dihadapi dengan pihak bank yang akan hadir bersama di mesyuarat tersebut. Inilah masanya...untuk kita semua menerangkan masalah kewangan kita dan seterusnya memohon pertimbangan sewajarnya dari pihak2 berkenaan khususnya pihak bank.
Saya juga faham masalah anda semua memandangkan mesyuarat tersebut diadakan pada hari bekerja dan sudah memklumkan kepada pihak KPKT. Namun, sekiranya diadakan pada hari cuti hujung minggu, sabtu atau ahad, pihak bank tidak dapat turut serta kerana di luar waktu bekerja mereka. Oleh sebab itu, saya memaklumkan perkara ini lebih awal supaya anda semua dapat mengambil cuti pada hari tersebut.
Saya ingin menggesa dan menekankan kepentingan mesyuarat ini kepada kita semua supaya semua masalah dapat diselesaikan seberapa segera dan kunci dapat diserahkan tepat pada masanya.
Tolong sampaikan juga perkara ini kepada rakan2 yang anda kenali.
Sebarang pertanyaan boleh berhubung terus dengan saya di 019-2220667.
Sekian terima kasih.
Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan2 yang beragama Islam. Di kesempatan ini, saya juga ingin memohon ampun & maaf sekiranya ada kesilapan dan keterlanjuran dari pihak saya samada yang disengajakan atau tidak....sesungguhnya kita adalah manusia biasa...yang tidak terlepas dari melakukan kekhilafan. Maaf zahir & batin... :-)
Untuk makluman tuan2 & puan2 sekalian, satu mesyuarat bersama Kementerian Perumahan & pihak bank akan diadakan pada 27/8/2013 (Selasa), jam 10.30 pagi di tapak projek perumahan.
Objektif utama mesyuarat ini adalah untuk membincangkan status projek ini yang mana tinggal lebih kurang 2 bulan sahaja lagi untuk disiapkan. Saya amat berharap anda semua dapat meluangkan masa menghadiri mesyuarat yang julung2 kali diadakan ini untuk manfaat kita bersama. Anda semua boleh berbincang terus sebarang masalah yang dihadapi dengan pihak bank yang akan hadir bersama di mesyuarat tersebut. Inilah masanya...untuk kita semua menerangkan masalah kewangan kita dan seterusnya memohon pertimbangan sewajarnya dari pihak2 berkenaan khususnya pihak bank.
Saya juga faham masalah anda semua memandangkan mesyuarat tersebut diadakan pada hari bekerja dan sudah memklumkan kepada pihak KPKT. Namun, sekiranya diadakan pada hari cuti hujung minggu, sabtu atau ahad, pihak bank tidak dapat turut serta kerana di luar waktu bekerja mereka. Oleh sebab itu, saya memaklumkan perkara ini lebih awal supaya anda semua dapat mengambil cuti pada hari tersebut.
Saya ingin menggesa dan menekankan kepentingan mesyuarat ini kepada kita semua supaya semua masalah dapat diselesaikan seberapa segera dan kunci dapat diserahkan tepat pada masanya.
Tolong sampaikan juga perkara ini kepada rakan2 yang anda kenali.
Sebarang pertanyaan boleh berhubung terus dengan saya di 019-2220667.
Sekian terima kasih.
Wednesday, 12 June 2013
New Update @ 13/6/2013
Salam and good morning frens...
Semalam telah diadakan satu mesyuarat di KPKT bersama2 dengan Liquidator ie. Ferrier Houdgson dan juga wakil2 dari MPS, Syabas, Bomba, TNB, IWK, Land Owner. Saya, Syaiful & Mr Kong mewakili pembeli2 apt.
Antara maklumat yg boleh saya kongsikan di sini adalah seperti berikut :-
1) Kontraktor yang baru dilantik - Mywa Synergy Sdn Bhd
2) Tarikh Milik Tapak - 29/4/2013
3) Tarikh Akhir Kontrak - 28/10/2013 (dengan CFO)
4) Tempoh kontrak - 6 bulan
5) Nilai Kontrak - RM1,005,702.48
6) Pihak kontraktor membentangkan jadual aktiviti yang sedang berjalan di tapak projek sekarang. Setakat hari ini 16% kerja2 sudah disiapkan bermula 1 May yang lalu. Seramai 14 orang pekerja bekerja di site dan akan ditambah lagi mengikut kesesuaian semasa.
7) Antara kerja2 tersebut adalah membabitkan penggantian kabel2 yang telah hilang dicuri, pemasangan bumbung dan kerja2 pembersihan di tapak projek.
8) Semua tiles dan tandas2 yang pecah akan diganti baru seperti yg terdapat di dalam spesifikasi S&P
9) Pihak kontraktor baru selesai melantik konsultan dan akan memulakan rundingan dengan MPS, Syabas dan pihak2 lain yang terlibat.
10) Kebanyakan isu2 sudah diselesaikan cuma isu yang melibatkan cukai taksiran, dan pemasangan meter yang terbalik di setiap rumah masih belum dapat diputuskan sehingga mesyuarat bersama MPS dan Syabas diadakan.
Akhir sekali saya ingin mengingatkan para pembeli semua supaya mengemaskini maklumat peribadi seperti alamat rumah dan juga contact no supaya senang dihubungi. Maklumat ini sangat penting utk kegunaan pihak Liquidator menganggarkan kos2 yang terlibat dalam projek ini bersama pihak bank. Saya harap mendapat kerjasaama dari semua. Saya dah kepilkan borang2 yang perlu diisi di keluaran lepas. Boleh email saya di zetahalim@yahoo.com atau call no 019-2220667.
Sekian terima kasih.
Semalam telah diadakan satu mesyuarat di KPKT bersama2 dengan Liquidator ie. Ferrier Houdgson dan juga wakil2 dari MPS, Syabas, Bomba, TNB, IWK, Land Owner. Saya, Syaiful & Mr Kong mewakili pembeli2 apt.
Antara maklumat yg boleh saya kongsikan di sini adalah seperti berikut :-
1) Kontraktor yang baru dilantik - Mywa Synergy Sdn Bhd
2) Tarikh Milik Tapak - 29/4/2013
3) Tarikh Akhir Kontrak - 28/10/2013 (dengan CFO)
4) Tempoh kontrak - 6 bulan
5) Nilai Kontrak - RM1,005,702.48
6) Pihak kontraktor membentangkan jadual aktiviti yang sedang berjalan di tapak projek sekarang. Setakat hari ini 16% kerja2 sudah disiapkan bermula 1 May yang lalu. Seramai 14 orang pekerja bekerja di site dan akan ditambah lagi mengikut kesesuaian semasa.
7) Antara kerja2 tersebut adalah membabitkan penggantian kabel2 yang telah hilang dicuri, pemasangan bumbung dan kerja2 pembersihan di tapak projek.
8) Semua tiles dan tandas2 yang pecah akan diganti baru seperti yg terdapat di dalam spesifikasi S&P
9) Pihak kontraktor baru selesai melantik konsultan dan akan memulakan rundingan dengan MPS, Syabas dan pihak2 lain yang terlibat.
10) Kebanyakan isu2 sudah diselesaikan cuma isu yang melibatkan cukai taksiran, dan pemasangan meter yang terbalik di setiap rumah masih belum dapat diputuskan sehingga mesyuarat bersama MPS dan Syabas diadakan.
Akhir sekali saya ingin mengingatkan para pembeli semua supaya mengemaskini maklumat peribadi seperti alamat rumah dan juga contact no supaya senang dihubungi. Maklumat ini sangat penting utk kegunaan pihak Liquidator menganggarkan kos2 yang terlibat dalam projek ini bersama pihak bank. Saya harap mendapat kerjasaama dari semua. Saya dah kepilkan borang2 yang perlu diisi di keluaran lepas. Boleh email saya di zetahalim@yahoo.com atau call no 019-2220667.
Sekian terima kasih.
Subscribe to:
Posts (Atom)